10. Значај ментора и стартап заједнице за успех једног стартапа

Предузетништво је само по себи изазовно, а покретање стартапа који са собом носи додатни ниво комплексности, то мултипликује. Велика већина успешних стартап оснивача и предузетника ће вам рећи да су на свом путу имали помоћ разних експерата, ментора и других предузетника, као и да им је та помоћ омогућила бржи раст, боље позиционирање на тржишту, избегавање одређених грешака, и превазилажење кључних изазова. Ментори су ту да вам помогну у свим фазама вашег развоја – од разраде и валидације идеје, преко решавања одређених тимских неслагања до избора циљног корисника.

Зашто су вам потребни ментори?

“Без обзира на ваш брилијантни ум и стратегију коју имате, ако играте као соло играч, увек ћете изгубити од оних који играју као тим.“

Reid Hoffman, оснивач LinkedIn-a

Ментори су вам потребни зато што ни један стартап тим не може сам. Успех једног стартапа у великој мери зависи од знања, искуства, мотивације и вештина управљања његових суоснивача. Ипак, посебно у ситуацијама када покрећете свој први стартап, подршка ментора је кључна јер не знате ништа о путовању које вам предстоји.

Иако искуснији, ментор не доноси одлуке уместо вас. Ментори нису ту да би вам рекли коју одлуку треба да донесете. Њихова улога је да вас својим знањем и искуством лакше спроведу кроз различите фазе развоја вашег стартапа. Подршка искусних ментора у процесу изградње одрживог и репетитивног бизнис модела, пласирања иновативних производа у складу са потребама корисника, ширењу на глобално тржиште, је немерљива. често ћете чути осниваче првих стартапа у нашем екосистему како говоре да би им било много лакше да су имали некога ко би им пренео искуство развоја стартапа. Ви сте сада у позицији у којој имате велики број оснивача успешних стартапа које можете замолити да вам буду ментори.

Истовремено, ниједан ментор не може све. Чак и када може да вам помогне са одговором на велики број изазова, имајте на уму да тај ментор има ограничено време које може посветити вашем стартапу. Управо због тога је важно да имате више ментора које сте одабрали због специфичне експертизе и помоћи коју могу да вам пруже у одређеном сегменту вашег пословања. Дакле, од ментора тражите подршку у областима у којима су најбољи и покушајте да нађете одговарајућег ментора за све важне области.

Ментор није ту да би се сложио са свим што кажете. Већ смо вам поменули да ћете на почетку развоја своје идеје вероватно бити понесени ентузијазмом – то је сјајно јер вам је неопходно што више позитивне енергије и жеље да успете. Међутим, посебно у раним фазама, али не само у њима јер се то може поновити и кроз цео процес, суоснивачи занемарују битне чињенице које понекад могу довести до неуспеха. Добар ментор ће увек бити искрен, неће се увек слагати са вашим идејама и поступцима, и он је ту да вам укаже на добре и лоше стране ваших одлука. Управо је то оно што вам треба – неко ко ће вам бити подр- шка, указивати на недостатке и мотивисати да увек кренете даље.

Менторство подразумева сарадњу на дуги рок. Ни један успех не може да се постигне преко ноћи. Исти је случај код сарадње са менторима – развој стартапа је процес на дуги рок кроз који пролазите заједно са ментором уз причу, договор, анализу ситуација са којима се суочавате и препорукама како да их решите на ефикасан и одржив начин. Будите спремни и да имате расправе са менторима за које ће вам бити потребно стрпљење.

Како изабрати ментора?

Прва важна ствар коју треба да се запитате приликом избора ментора јесте ‘да ли он/она дели вашу визију, препознаје потенцијални успех и вашу страст’. Поред тога, то мора бити особа са којом се осећате пријатно у комуникацији, и чије мишљење цените. Можда ће вам на почетку деловати незамисливо да ће се неко уопште заинтересовати за вашу идеју до те мере да ће желети да уложи своје време и знање. Сасвим сигурно неки људи којима изложите своју идеју неће бити заинтересовани, али немојте одустати јер је то потпуно нормално. Пре или касније доћи ћете до правих ментора који верују у ваш тим и идеју и тада ће се сав труд исплатити.

Како треба да користите време са ментором?

Колико ће вам одређени ментор помоћи заиста зависи, веровали или не, највише од вас самих. У наставку је неколико наших савета за које се надамо да ће допринети вашем искуству са ментором.

Увек дефинишите теме о којима желите да причате Слушајте и примењујте савете које добијете Иницирајте менторске сесије
Ваш ментор је вероватно у свом пренатрпаном распореду издвојио време за вас и углавном не жели да потроши то време у необавезном ћаскању.

 

Припремите теме за састанак и пошаљите их заједно са материјалом који би ментор требало да погледа унапред.

Интуитивно је да бранимо своје ставове и понашања, али пробајте да у разговорима са менторима не будете дефанзивни. Наравно, неће вам увек сви савети значити.

 

Међутим, уколико не примените већину ствари које вам је ментор предложио, или је проблем у вашој тврдоглавости или у ментору (ако је ово друго промените ментора).

На вама је да позовете ментора када вам је потребно. На самом почетку питајте колико често предлаже да будете у контакту – једном у две недеље или месец дана или ad hoc.

 

Немојте заказивати фиксне термине и организујте састанке само када за то имате тему и потребу.

Онлине менторинг

Ментори не морају да буду увек ту, са вама. Понекад идеју, инспирацију или мотивацију да кренете даље и наставите са развојем производа или пласманом на тржиште, можете да добијете слушањем подкаста или едукативних видео материјала достпуних онлине. Youtube је препун предузетничких прича и искустава, а дубоко у одређене теме можете ући и преко онлине платформи са курсевима као што је Udemy. Ту су и подкасти, у којима је разговор са предузентицима често неформалан, па је могуће добити информације и утиске који се ретко деле са широм публиком кроз друге едукативне формате.

Зашто је важно да се повежете са менторима и ширим екосистемом?

Вођење стартапа подразумева огроман број активности и готово свакодневно доношење важних одлука. Управљање тимовима, набавка, финансије, развој, само се неки од задатака које оснивачи имају скоро сваког дана. У мору обавеза, оснивачи тешко налазе времена за ширење своје мреже контаката и интегрисање у локалну стартап заједницу. Као што смо већ споменули, постоји велики број хабова, конференција, панела и сличних догађаја на којима можете упознати људе из најразличитијих делова стартап заједнице, како из домена у коме послујете, тако и из других области и индустрија.

Резултати истраживања StartupGenome показују да постоји значајна позитивна корелација између броја локалних веза које оснивачи имају и раста прихода. Дакле, локална повезаност треба да буде један од императива сваког оснивача. Оваква врста социјализације и размене искуства не изискује превише времена, а може вам помоћи да не направите неку од грешака које су оснивачи у вашем окружењу већ направили. Такође, локална повезаност ће врло вероватно убрзати раст вашег стартапа како кроз сарадњу са менторима, тако и кроз консултације са другим предузетницима. Уколико сте тек скоро почели да размишљате о покретању сопственог стартапа или једноставно нисте имали прилике да будете у таквом друштву, никада није прекасно да изградите своју мрежу. То можете урадити учествовањем у бројним активностима иза којих стоје организације за подршку стартапима, технолошки паркови, и инкубатори. Колико ћете биит повезани са остатком екосистема зависи искључиво од вас и ваше проактивности. Савет је да сваке недеље одвојите време за повезивање са људима из екосистема јер вам то може помоћи да боље сагледате свој производ, брже решите проблеме и да кроз личне контакте дођете до нових корисника.

Колико још корака до успешног стартапа?

  1. Да ли имате иновативну идеју?
    Не: Како би креирали стартап потребна вам је иновативна идеја. Погледајте поглавље 2. Иновативна идеја, почетак сваког стартапа.
  2. Да ли ваша идеја решава проблем/потребу или креира ново искуство?
    Не: Успешност ваше идеје зависиће од тога да ли решавате реалан проблем/потребу потенцијалног корисника. Погледајте поглавље 2. Иновативна идеја, почетак сваког стартапа.
  3. Да ли сте о својој идеји разговарали са својим окружењем?
    Не: Кроз дискусије ћете добити значајне информације за даљи развој. Погледајте поглавље 2. Иновативна идеја, почетак сваког стартапа.
  4. Да ли сте дефинисали тржиште за своју идеју?
    Не: Без истраживања тржишта нећете моћи да дефинишете потенцијал своје идеје. Погледајте поглавље 2. Иновативна идеја, почетак сваког стартапа.
  5. Да ли знате ко су вам конкуренти?
    Не: Анализа конкурената је неопходна како би дефинисали своју пропозицију вредности. Погледајте поглавље 2. Иновативна идеја, почетак сваког стартапа.
  6. Да ли сте креирали мултидисциплинарни тим?
    Не: Уколико у тиму имате особе са једном врстом знања можда ћете пропустити важне поруке са тржишта. Погледајте поглавље 3. Успешна реализација идеје = Тим.
  7. Да ли сте дефинисали своју пропозицију вредности?
    Не: Без јасно дефинисане пропозиције вредности, на основу које ће настати ваша диференцијација на тржишту, ризикујете да корисници не препознају вредност. Погледајте поглавље 4. Тестирање идеје и прва верзија производа како добру идеју претворити у успешан бизнис?
  8. Да ли имате МВП?
    Не: Креирајте концепт/прототип/МВП у што краћем року како би добили повратну информацију са тржишта. Погледајте поглавље 4. Тестирање идеје и прва верзија производа како добру идеју претворити у успешан бизнис?
  9. Да ли сте регистровали свој стартап?
    Не: Размислите о тренутку у ком је потребно да се региструјете. Погледајте поглавље 6. Како да региструјете свој стартап?
  10. Да ли вам је потребно екстерно финансирање?
    Не: Потпуно је у реду да реинвестирате профит, али увек размишљајте и о томе да ли би екстерна инвестиција могла да убрза ваш раст. Погледајте поглавље 8. Када је прави тренутак за инвестицију и како је одабрати?
  11. Да ли сте идентификовали одговарајућег инвеститора?
    Не: Изузетно је важно да препознате инвеститора који ће вам помоћи да убрзате свој раст. Погледајте поглавље 8. Када је прави тренутак за инвестицију и како је одабрати?
  12. Да ли сте креирали pitch?
    Не: Потребно је да развијете pitch кој ће инвеститорима бити занимљив. Погледајте поглавље 9. Како најбоље представити свој стартап инвеститорима?
  13. Да ли имате менторе и да ли сте укључени у екосистем?
    Не: Искуство оних који су прошли тај пут је непроценљиво. Погледајте поглавље 10. Значај ментора и стартап заједнице за успех једног стартапа.