7. Како до финансијских средстава која су потребна за развој?

Истина је да није лако доћи до инвестиције, али је чињеница да тренутно постоји много већи број извора финансирања у односу на пре пет или више година. У земљи и региону има све више финансијских ресурса намењених стартапима, а страни инвестициони фондови су све отворенији за улагање у нашој земљи, захваљујући глобалним успесима наших стартапа.

Постоји неколико фаза финансирања (оне се још називају и рундама финансирања односно инвестиционим рундама) које су уско повезане са фазама развоја кроз које стартап пролази. Оне се не могу дефинисати на свеобухватан начин и умногоме ће зависити од тржишта на ком сте основали свој стартап, развијености инвеститорске културе и слично. У наставку се налазе појашњења рунди финансирања које вам пружају основне информације. Изузетно је важно да у стартап екосистему у ком послујете разумете шта која од рунди обухвата или необухвата.

  • Pre-seed рунда је најранија рунда финансирања која се најчешће користи за валидацију усклађености производа са тржиштем. У овој рунди финансирања поред оснивача и њихових породица, могу учествовати анђели и VC фондови који су оријентисани на финансирање стартапа у најранијим фазама развоја. У овој рунди финансирања стартапи се могу одлучити и за прибављање екстерног финансирања кроз платформе групног финансирања.
  • Seed рунда је друга рунда финансирања која се најчешће користи за аквизицију већег броја корисника и развој продајних канала. VC фондови и анђели (кроз појединачну инвестицију или као анђеоска група) су примарни инвеститори у овој фази.
  • Серија А (Б, Ц итд.) је рунда финансирања у којој стартап улази у фазу убрзаног раста или скалирања. У овој фази финансирања претежно учествују VC фондови.

“Кроз стартапе млади могу да уновче памет.“

Саша Поповић, Vega IT, пословни анђео

Свој стартап можете финансирати на неколико начина:

  • Из сопствених средстава, у почетку ваших личних средстава, а касније од прихода које генерише ваш стартап, који се у свету назива bootstrapping;
  • Кроз бесповратна средства (грантове), путем којим углавном држава или међународне институције подржавају предузетништво и иновације;
  • Кроз екстерне инвестиције, где у замену за удео у власништву стартап долази до новца намењеног развоју производа или даљем расту.

У зависности од фазе развоја, ви можете кори- стити све ове изворе финансирања. често је ситуација таква да ви као оснивач на почетку финансирате развој свог стартапа, а да тек у каснијим фазама потражите екстерно финансирање. Додатно, грантови и инвестиције се међусобно не искључују, чак се често комбинују као екстерни извори финансирања. Кредити код банака су веома ретко добра опција за финансирање почетних фаза развоја стартапа, поготово ако је идеја иновативна. Предузетницима је велики ризик да враћају кредит банци, јер постоји могућност да стартап не успе а банке не могу стандардним методама да провере потенцијал за успех па је за њих пословни модел стартапа превише ризичан.

Ко улаже у стартапе?

Екстерну инвестицију која вам је потребна потражићете од:

  • Пословних анђела – богати појединци који поред новца, стартапима пружају своје менторство, контакте и углавном улажу у раним фазама;
  • Инкубатора / акцелератора – организације које уз новац дају интензиван менторски програм подршке у трајању од неколико месеци у раним фазама;
  • VC фондова – професионални инвеститори који улажу у разним фазама развоја, и често су специјализовани за одређене индустрије, тржишта или фазе развоја стартапа.
Врста инвеститора Инкубатори Акцелератори Пословни анђели VC фонд
Фаза у којој улажу Почетна фаза Рана фаза Рана фаза Фаза раста
Захтеви од производа Идеја или развој Развој бизнис модел постоји и производ је на тржишту Развој комерцијализација и генерисање прихода Раст Комерцијализација и генерисање прихода
Удео у власништву 0-3% 3-8% 5-15% 15-30%
Износи инвестиција у Европи 0* 25-50.000€ 5-100.000€

(по анђелу)

100.000€ и више

* У неким случајевима инкубатори имају програме у оквиру којих инвестирају до 5.000€.

Подаци из табеле могу вам пружити оквир за одлучивање у вези са екстерном инвестицијом. Неретко се дешава да инвеститори одлуче да одступе од ових уобичајених оквира. То ће зависити од њихове процене потенцијала ваше идеје и стартапа, способности тима да успешно реализује идеју итд. У процесу одлучивања изузетно је важно да екстерну инвестицију не посматрате само кроз новац који ће неко инвестирати у ваше пословање, јер је много важније да екстерни инвеститор подржи ваш даљи развој кроз контакте, приступ релевантним менторима и експертима, омогућавање приступа појединим тржиштима итд.

Акцелератори и VC фондови могу бити и део великих компанија, које на овај начин желе да буду близу иноватора из области у којима послују или сегментима у којима желе даље да развијају своје пословање. Иако углавном функционишу као посебно регистровани ентитети, повезани су са матичном компанијом и имају за циљ да унапреде њено пословање. У том контексту, можете очекивати да уколико се акцелератор или VC фонд тог типа заинтересује за ваш стартап да ће та компанија постати ваш будући клијент, дистрибутер, стратешки партнер и/или инвеститор.

Пословни анђели

Анђели су богати појединци, најчешће и сами предузетници, који поред новца нуде и своје искуство, знање и контакте који ће вам помоћи када је реч о успешном развоју вашег стартапа. Анђели углавном инвестирају у почетним фазама развоја када кренете са развојем производа. Обично улажу инвестиције у стартапе који крећу са пословањем у земљи у којој се налази и анђео, јер углавном имају највећи утицај, знања и контакте управо на том тржишту. Међутим, како стартап екосистеми постају све више повезани на глобалном нивоу, примећено је да анђели улажу и у стартапе који немају своју главну канцеларију у земљи у којој живи анђео, али је значајан део њиховог пословања управо везан за ту земљу. У Србији постоји неколико анђела који су активни, али се развој ове врсте инвестирања тек очекује у будућности.

До пословних анђела можете доћи на три начина:

  • Преко анђеоских мрежа, које углавном организују упознавање својих анђела са стартапима у одређеним временским интервалима. Очекујте да пре него што дођете до самих анђела прођете процес пред-селекције са тимом из мреже;
  • Директним упознавањем, јер пословне анђеле можете срести на различитим пословним догађајима, конференцијама, инвестиционим такмичењима, итд;
  • Платформама групног инвестирања, које функционишу као дигитални посредници, с тим да су за стартапе из Србије због домаће регулативе оне прилично ограничене.

Акцелератори

Акцелератори имају значајну улогу у развоју стартапа у раној фази, јер попут анђела њихова подршка се не фокусира само на финансирање стартапа. Они нуде комплетан програм подршке како би младим тимовима помогли да брже и квалитетније реализују своју идеју и дођу до тржишта. Програм акцелератора обично траје између 2 и 6 месеци, а најчешће наилазимо на оне у трајању од 3 месеца. Уласком у акцелераторски програм потенцијално можете добити:

  • Инвестицију која би требало да буде довољна за ширење пословања;
  • Интензиван образовни програм;
  • Приступ широкој мрежи ментора;
  • Простор за рад.

Додатна вредност акцелератора је и у томе што омогућавају повезивање са стартапима у сличним фазама развоја, а доказано је да је подршка и менторство од стране тимова из других стартапа изузетно важна. Све чешће видимо да су акцелератори специјализовани за одређене области (fintech, medtech, итд). Уколико постанете део специјализованих програма добијате квалитетнији вид подршке који је фокусиран на њихов сегмент тржишта и индустрију, уз обезбеђивање знатно већег броја релевантних контаката. Када будете одлучивали да ли да постанете део неког акцелератора имајте у виду колико је предвиђени програм интензиван, као и колико учешће у таквом програму може одвући вашу пажњу од развоја стартапа.

Акцелератори примају стартапе у таласима, најчешће две групе годишње, које у истом тренутку крећу са програмом. На самом крају програма, акцелератори организују често јавне догађаје за инвеститоре на којима се стартапи представљају и траже наредне рунде финансирања. често акцелератори имају механизме да и сами учествују у наредним инвестиционим рундама.

Бесповратна средства

Поред инвестиција, постоје програми који стартапима обезбеђују бесповратна средства за развој. Ово се најчешће дешава у раној фази развоја, како би се подстакло предузетништво и иновације, и надоместио недостатак инвестиција на самом почетку када је стартап у најризичнијој фази развоја. Најчешћи даваоци грантова су држава и међународни донатори, који у ту сврху креирају посебне пројекте и програме. Најпознатија шема грантова у нашој земљи је она коју пружа Иновациони фонд.

Грантови обично захтевају и ваше улагање које се најчешће креће између 10 и 30 процената од укупне вредности финансирања која вам је потребна. Уз то, као добитници гранта мораћете да одвојите време и ресурсе који ће се бавити администрацијом (попуњавање пријаве за пројекат, редовно извештавање, праћење правила итд).

Грантове треба да посматрате као привремене изворе финансирања, јер превелико ослањање само и искључиво на грантове може бити негативно перципирано од стране других екстерних инвеститора. Стартапи који се финансирају искључиво кроз грантове, обично се не развијају оном брзином којом VC фондови очекују, јер су углавном окренути ка имплементацији пројекта за који су добили грант, уместо свом позиционирању и развоју на тржишту. Поред тога, ови стартапи обично немају притисак да на тржишту постигну резултате, који постоји ако су инвестиције добијене од приватних инвеститора.

VC фондови

Екстерну инвестицију од VC фондова, односно фондова за улагање ризичног капитала, затражићете када сте већ пласирали свој производ на тржиште и можда већ имате одређене приходе. Постоје изузеци, ако се ради о сегментима тржишта или индустријама у којима је потребан висок степен улагања у развој и/или процедуре одобравања (нпр. medtech, biotech, fintech). VC инвеститори улажу веће износе, захтевају већи удео у власништву, и већи степен контроле над пословањем. Поред инвестиције, они ће вам обезбедити стратешко саветовање и усмеравање, као и подршку за наредне рунде инвестирања. VC фондови су активни у различитим фазама, па ће тако неки од њих бити спремни да вас подрже на самом почетку комерцијализације производа, док ће се други укључивати у каснијим фазама.

VC фондови ће од вас очекивати да постоји доказана тражња за производом. Овај сегмент можете доказати на неколико начина:

  • Бројем стварних корисника производа на одређеном тржишту на коме се вршило тестирање;
  • Листом чекања на коју су се корисници сами пријавили у случајевима када производ још није спреман, али је познато како ће изгледати;
  • Бета корисницима који су почели да користе рану верзију производа на основу чега се види потенцијал производа.

Погледај следеће кораке