8. Када је прави тренутак за инвестицију и како је одабрати?

“Тешко је направити здрав бизнис који ради без инвеститора.“

Вукан Симић, FishingBooker

Одлука о одабиру екстерног инвеститора и тренутка у ком ћете затражити екстерну инвестицију, испрва не звучи као превелики проблем. Међутим, та одлука је изузетно значајна јер може озбиљно утицати на развој вашег стартапа.

За почетак, треба да знате да инвеститори и даваоци грантова много чешће одбијају заинтересоване стартапе него што говоре “да”. Разлози за то могу бити многобројни, од тога да се не разумеју у циљни сегмент вашег производа, да нисте у фази развоја на коју су они фокусирани или да просто не виде потенцијал за развој вашег стартапа. Имајући у виду чињеницу да је за добијање екстерне инвестиције од момента пријаве до момента добијања средстава потребно између 4 до 6 месеци, као и да је број стартапа који добију инвестицију процентуално далеко мањи од броја стартапа коиј траже инвестицију, потребно је да истовремено разговарате са неколико инвеститора. У процесу размишљања о екстерној инвестицији потребно је да размислите о:

  • Тренутку у ком ћете узети екстерну инвестицију – Све екстерне инвестиције доводе до смањења вашег удела у власништву. Због тога се препоручује да прву инвестицију затражите након што сте уложили значајна сопствена средства. Уколико прерано кренете да тражите екстерне инвестиције, брзо се можете наћи у ситуацији у којој инвеститори неће бити спремни да улажу јер ви имате премали удео у власништву. У тим ситуацијама инвеститори сматрају да уколико је удео који суоснивачи поседују премали они више неће доживљавати стартап као свој. Са друге стране, одрицање од удела у власништву је нешто уобичајено у стартап свету приликом добијања екстерне инвестиције, па је само потребно да промислите у ком тренутку треба подићи инвестицију.
  • Дугорочној визији – Једном када уђете у свет подизања инвестиција, велике су шансе да ћете у том свету и остати, уколико се ваш стартап буде успешно развијао. Инвеститорски угао гледања на инвестиције је једноставан, они улажу у већи број стартапа и надају се да ће њих 10-20% бити довољно успешни да покрију све остале губитке. Због тога ће вас инвеститори подржавати и вршити притисак да баш ви будете тај успешни стартап, али уколико се то и не деси, инвеститор је свестан да ће неко други успети. Они не желе да ви постанете стабилна компанија са ниском стопом раста, јер желе брз и вртоглав раст. Добро размислите да ли и ви ово желите за свој бизнис, пре него што кренете да тражите инвестицију.
  • Потребном износу – Уопштено говорећи, оснивачи који траже инвестицију имају два избора на самом почетку – да траже што више новца у почетним рундама (све или ништа приступ) или да траже онолико новца колико им је потребно да покрију трошкове за период у коме ће, према плану, остварити део циљева у одређеној фази развоја (приступ који се састоји од више субсеквентних рунди). У сваком случају, важно је да добро процените где се ви тренутно налазите на путањи вашег развоја, колики ће бити раст броја корисника, на којим тржиштима ћете се појавити итд. Како процес доласка до инвестиције није једноставан, идеално је да у што мање итерација дођете до потребних средстава. Дакле, ако вам је за израду прототипа потребно 100.000€, немојте да тражите мању инвестицију од тог износа, иначе ћете остати у истој фази развоја у којој сте били и пре добијања инвестиције.
  • Времену потребном да све договорите – Рачунајте да вам за већину грантова треба 3-4 месеца док дођете до финалног одговора, а онда још 1-2 месеца да добијете одобрена средства на свој рачун. Са инвестицијама процес може да траје и дуже, те од тренутка када кренете да разговарате са инвеститорима може да прође и до годину дана (као што смо напоменули, у најбољем случају то је 4-6 месеци).
  • Додатној вредности инвестиције – Инвестицију не треба да посматрате само кроз новац, већ шта још можете да добијете. Они који инвестирају у ваш бизнис биће у њему дугорочно и водићете са њима разне разговоре о свом бизнису и даљим корацима. Такође, ови људи могу да вам отворе многа врата и помогну у развоју. Ако већ сада знате да ћете вероватно тражити додатне инвестиције, тражите првог инвеститора који ће моћи да вам отвори врата ка нареднима. Ако сте у специфичној индустрији, тражите инвеститоре који су релевантни у њој, јер ћете тиме добити и кредибилитет. Поред тога, при избору инвеститора будите свесни да уколико неко уложи у вас у првој години, ви ћете радити са тим инвеститором наредних пет до седам година. Самим тим, важно је да изаберете некога са ким можете да радите и некога ко има исту визију као и ви.
  • Моделу инвестиције – Са инвеститором можете уговорити стандардну инвестицију где ви добијате потребно финансирање и дајете удео у власништву. Друга опција, такозвани convertible note, омогућава да уговорите износ инвестиције а да инвеститори добију власништво у следећој рунди инвестирања. У суштини convertible note можете посматрати као краткорочни кредит који можете да вратите инвеститорима са одређеном каматом, или га можете по одређеним условима које договорите са инвеститором претворити у удео у власништву.

Погледај следеће кораке