1. Да ли ја креирам стартап?

Јединствена дефиниција стартапа која се користи на глобалном нивоу у овом тренутку не постоји, али оне које постоје су углавном сличне. Укратко, уколико креирате нови производ1 на тржишту, који може да доживи изузетно велики раст без једнако брзог раста трошкова, вероватно креирате стартап. У неким земљама појам стартапа је дефинисан у законским решењима, док је у другим, неформална дефиниција креирана од стране учесника у стартап екосистему. Имајући то у виду, одлучили смо да вам, уз помоћ неколико питања, помогнемо да препознате да ли ви креирате стартап, односно да ли је ваше тренутно пословање стартап.

Питање 1
Да ли имате иновативну идеју?

Да: У основи сваког стартапа је иновативна идеја – направили сте први корак у правом смеру.

Не: Прочитајте прво поглавље како бисте разумели шта је иновативна идеја у нади да ће вам то помоћи да ускоро отпочнете своје стартап путовање.

Питање 2
Да ли имате тим са којим реализујете своју идеју?

Да: Регистрација правног лица није неопходна како би вас сматрали стартапом. На самом почетку довољно је да имате тим са којим сте одлучили да реализујете иновативну идеју.

Не: Прочитајте друго поглавље и размислите о стварању тима што је један од основних предуслова за настанак стартапа.

Питање 3
Да ли за креирање производа користите одређену врсту технологије?

Да: Производи које креирају стартапи углавном се заснивају на одређеној врсти технологије и то углавном, али не и обавезно, на најновијој технологији која помера границе. У великом броју случајева иновативност идеје управо је базирана на развоју новог технолошког приступа за решавање одређеног проблема или потребе.

Не: Имајући у виду да сте на претходна два питања одговорили потврдно, постоји могућност да ви развијате иновативно мало и средње преузеће, а не стартап (наставите да читате и размислите да ли ваш потенцијал раста може бити кључни фактор због ког ипак јесте стартап).

Питање 4
Да ли је ваш производ скалабилан?

Да: Кроз истраживање и интеракцију са корисницима потврдили смо да је наш производ скалабилан јер бележимо месечни раст који је значајан за сегмент тржишта у којем послујемо.

Не: Кроз истраживање и интеракцију са корисницима смо схватили да ће наша стопа месечног раста у просеку бити око 2% без значајнијих промена.

Скалабилност означава могућност брзог раста у кратком временском периоду. Другим речима производ ће бити скалабилни уколико постоји потенцијал да га у кратком временском периоду купи велики број корисника. На пример, један од наших успешних стартапа бележи раст броја корисника по стопи већој од 30% уз чињеницу да се та стопа раста из месеца у месец повећава. Дакле, стопа раста у већини случајева мора бити изузетно висока и не сме стагнирати из месеца у месец.

Погледај следеће кораке