5. Брендирање стартапа - како вас име, логотип и прича дефинишу?

Већ смо истакли да све почиње од иновативне идеје, али поред истраживања и развоја, неопходно је и да се позиционирате на тржишту, привучете пажњу и изградите бренд. У том контексту, потребно је да размишљате о имену свог стартапа и производа, дизајну логотипа, начину на који ћете комуницирати са корисницима и градити свој бренд. Управо име, уз логотип и причу коју креирате око свог стартапа, омогућује вам да се додатно диференцирате у односу на конкуренцију.

Име за стартап треба да одражава његове вредности – Код креирања назива стартапа веома је важно да име има позитивну конотацију. Водите рачуна да име које сте одабрали на почетку не буде ограничавајуће у моменту када ваш бизнис крене да расте и развија се, посебно када планирате ширење на глобално тржиште. Сигурно не желите да се у неком периоду, када је ваш бизнис већ на тржишту, суочите са потребом за променом имена.

Име треба да буде кратко и једноставно – Будите одважни и креирајте име које ће привући пажњу. Истовремено, избегавајте називе који се тешко изговарају и/или немају никакво значење.

Не заборавите на домен и друштвене мреже – Предугачак назив сигурно ће створити проблеме, не само у свакодневној комуникацији са корисницима, него и онлајн. Размислите о томе како ће изгледати ваш домен и тагови које ћете користити.

Креирајте своју причу (storytelling) – Ваши корисници се повезују са вама кроз причу којом се позиционирате на тржишту. Иако ово може изгледати као још један задатак на предугачкој ‘уради’ (‘to do’) листи, и стога за многе осниваче не представља приоритет, показано је да постоји корелација између приче коју ви креирате и потенцијала вашег раста. У наставку је неколико савета који вам могу помоћи при креирању ваше приче.

Будите искрени, корисници то препознају и вреднују – Немојте користити реторику да ви имате најбољи производ, јер је то нешто што ваши корисници треба да кажу о вама. Занемарите фокус на бројке и чињенице. Циљ је да се повежете са корисницима, а не само да им продате производ или услугу – желите да изградите њихову лојалност према вашем бренду. Најбољи пример су бројни стартапи који су за релативно кратко време успели да привуку пажњу и изграде позицију на тржишту, пре свега, захваљујући добрим причама о својим почетним данима, потребама које желе да задовоље и изазовима са којима су се суочавали.

Представите производ на оригиналан начин – Требало би да ваш производ буде у фокусу ваше приче и требало би да ваша прича, уз производ, креира одређену емоцију. Углавном када помињемо емоције прва помисао је срећа или туга, а већина стартап производа заправо не изазива ни једно ни друго. Идентификујте коју емоцију желите да изазове ваш производ (нпр. олакшање зато што корисник зна да ће одрадити одређену активности у краћем року уз помоћ ваше апликације) и креирајте причу у складу са тим. Одлучите се за креирање садржаја који је аутентичан и другачији, као и за тон приче који привлачи пажњу и креира поверење у комуникацији са корисницима.

Фокусирајте се на своје кориснике – Прикажите кроз своју причу да сте креирали производ како би решили проблем/потребу корисника. Избегавајте коришћење суперлатива придева (нпр. најбољи, најефикаснији, једини) јер се углавном ниједан од тих придева не односи на проблем/потребу корисника. Веома је важно да приликом осмишљавања приче у фокусу имате корисника, као некога ко седи преко пута вас и са ким желите да успоставите однос поверења. Због тога, избегавајте да користите превише јаких придева (фантастично, очаравајуће, бескрајно, незаборавно) јер то сигурно није начин да будете аутентични, да придобијете и задржите њихову пажњу. Kада причате причу, увек у фокусу требате да имате корисника и његове потребе. На крају, све што желите јесте да они који су прочитали чули или причу постану нови корисници вашег стартапа.

Погледај следеће кораке