Kако изгледа пут до успешног стартапа

Ниси сигуран како у ствари изгледа цео пут развоја стартапа од идеје до реализације?

Kроз следеће редове и приручник који можеш преузети на крају ћеш сазнати на шта је најважније обратити пажњу.

1. Да ли ја креирам стартап?

Укратко, уколико креирате нови производ на тржишту, који може да доживи изузетно велики раст без једнако брзог раста трошкова, вероватно креирате стартап.
Отвори

Јединствена дефиниција стартапа која се користи на глобалном нивоу у овом тренутку не постоји, али оне које постоје су углавном сличне. У неким земљама појам стартапа је дефинисан у законским решењима, док је у другим, неформална дефиниција креирана од стране учесника у стартап екосистему. Имајући то у виду, одлучили смо да вам, уз помоћ неколико питања, помогнемо да препознате да ли ви креирате стартап, односно да ли је ваше тренутно пословање стартап.

ЗатвориСазнај више

2. Иновативна идеја, почетак сваког стартапа

Свакодневно доносимо десетине малих и великих одлука, помислимо на хиљаде различитих ствари и креирамо идеје на основу ситуација, искустава које смо имали, ситница које смо приметили у нашем окружењу.
Отвори

Већину тих идеја већ следећег дана заборавимо, јер им не посветимо време и не разматрамо их детаљно. Међутим, онда се деси тренутак, у ком самостално или са неколико наших пријатеља / колега помислимо: „Ово је сјајна идеја“. Неки од нас ће тачно знати шта је следећи корак на основу претходних искустава, али за већину ово ће бити почетак једног новог ‘путовања’ које ће са собом донети мноштво нових знања, сјајне и тешке тренутке, успехе и неуспехе. Подаци указују на чињеницу да 9 од 10 стартапа не успе, и то је у реду, јер су у питању веома амбициозни и неизвесни пројекти. Међутим, један од инвеститора који је активан на овом простору увек додаје да упркос томе 9 од 10 предузетника успе (уколико ваш стартап не успе, искуство које сте стекли омогући ће вам да будете успешни у неком другом сегменту или у наредном стартапу који будете основали).

ЗатвориСазнај више

3. Успешна реализација идеје = Тим

Успешна реализација идеје уско је повезана са креирањем тима који има потребна знања и вештине.
Отвори

Уколико питате било ког инвеститора шта разликује успешне од неуспешних стартапа у главна три разлога сасвим сигурно би сврстали тим. Истовремено, уколико би успешне осниваче стартапа питали зашто су они успели, а неко други са истом идејом није, одговор би сасвим сигурно био исти. Изузетно је важно да од самог почетка размишљате о креирању тима зато што:

  • Нико не поседује сва потребна знања и вештине који би иновативну идеју претворили у успешан стартап – најуспешнији пословни људи на свету истичу да је кључ њиховог успеха у томе што су се окружили људима који знају више од њих;
  • Чак и када имамо експертизу и знања из више области, други угао гледања и различита мишљења могу значајно допринети бољем разумевању тржишта, као и доношењу промишљених одлука;
  • Креирање стартапа је дуг и често веома стресан посао и због тога вам је потребна подршка с којом ћете заједно радити и међусобно се мотивисати када је тешко.
ЗатвориСазнај више

4. Тестирање идеје и прва верзија производа

Вероватно сте чули за бизнис план, наративни документ, дужине 10-30 страна који обухвата све важне карактеристике и будуће планове за развој компаније.
Отвори

Бизнис план укључује: опис компаније, опис производа, анализу тржишта и конкурената, стратегију и план раста, финансијске пројекције, организациону структуру итд. У контексту стартапа, бизнис план се углавном не користи као један од кључних докумената, поготово у раним фазама развоја, зато што:

  • Стартап настаје због новог, иновативног производа, чији развој и тржишно позиционирање је неизвесно па су предвиђања у тим фазама углавном непрецизна;
  • Технологија убрзава дешавања у нашем окружењу, па је важније да оснивачи покушају да што пре дођу у контакт са реалним светом и својим корисницима, а не да потроше време на писање докумената који врло брзо, због непредвидивих околности, може изгубити сврху;
  • Иновације подразумевају промене које настају на основу повратних информација са тржишта, док бизнис план нема форму дозвољава честе промене. Стартапи у каснијим фазама развоја, када је њихов производ већ позициониран, могу размишљати о развоју бизнис плана како би имали основ за усмеравање своје стратегије и развоја.
ЗатвориСазнај више

5. Брендирање стартапа - како вас име, логотип и прича дефинишу?

Већ смо истакли да све почиње од иновативне идеје, али поред истраживања и развоја, неопходно је и да се позиционирате на тржишту, привучете пажњу и изградите бренд.
Отвори

У том контексту, потребно је да размишљате о имену свог стартапа и производа, дизајну логотипа, начину на који ћете комуницирати са корисницима и градити свој бренд. Управо име, уз логотип и причу коју креирате око свог стартапа, омогућује вам да се додатно диференцирате у односу на конкуренцију. Име за стартап треба да одражава његове вредности – Код креирања назива стартапа веома је важно да име има позитивну конотацију. Водите рачуна да име које сте одабрали на почетку не буде ограничавајуће у моменту када ваш бизнис крене да расте и развија се, посебно када планирате ширење на глобално тржиште. Сигурно не желите да се у неком периоду, када је ваш бизнис већ на тржишту, суочите са потребом за променом имена.

ЗатвориСазнај више

6. Како да региструјете свој стартап?

Након што сте одлучили да реализујете своју идеју са тимом који сте креирали, доћи ће тренутак када је потребно да региструјете свој стартап кроз неколико корака.
Отвори

Сигурно сте приметили да већина компанија у свом називу има ознаку ‘д.о.о.’. Та ознака заправо је скраћеница за форму друштва која се зове друштво са ограниченом одговорношћу. Ову форму друштва је најлакше основати јер нема додатних услова који су предвиђени за друге форме привредних друштава у Србији. Истовремено, трошак регистрације стартапа је низак и подразумева осам корака. Уколико на самом почетку размишљате да ли да се региструјете као д.о.о. или предузетник, имајте на уму следеће: 1. у одређеном тренутку мораћете да се пререгиструјете у д.о.о. пошто ћете прерасти форму предузетника; 2. у тренутку пребацивања производа који представља интелектуалну својину могу настати значајни трошкови којих на самом почетку нисте ни били свесни. Пре него што кренемо у овај процес, знајте да не морате да се региструјете да бисте радили на својој идеји, поготово ако још увек нисте обезбедили одређена финансијска средства. Вођење д.о.о.-а подразумева одређене трошкове без обзира на ваше пословање, па је добро да их избегнете ако сте још увек у раној фази потврде идеје. О основним принципима рада можете се договорити са својим суоснивачима писаним путем и пре саме регистрације, и то је нешто што свакако треба да урадите, као што смо објаснили у претходном поглављу.

ЗатвориСазнај више

7. Како до финансијских средстава која су потребна за развој?

У земљи и региону има све више финансијских ресурса намењених стартапима, а страни инвестициони фондови су све отворенији за улагање у нашој земљи, захваљујући глобалним успесима наших стартапа.
Отвори

Истина је да није лако доћи до инвестиције, али је чињеница да тренутно постоји много већи број извора финансирања у односу на пре пет или више година. Постоји неколико фаза финансирања (оне се још називају и рундама финансирања односно инвестиционим рундама) које су уско повезане са фазама развоја кроз које стартап пролази. Оне се не могу дефинисати на свеобухватан начин и умногоме ће зависити од тржишта на ком сте основали свој стартап, развијености инвеститорске културе и слично. У наставку се налазе појашњења рунди финансирања које вам пружају основне информације. Изузетно је важно да у стартап екосистему у ком послујете разумете шта која од рунди обухвата или не обухвата.

ЗатвориСазнај више

8. Када је прави тренутак за инвестицију и како је одабрати?

Одлука о одабиру екстерног инвеститора и тренутка у ком ћете затражити екстерну инвестицију, испрва не звучи као превелики проблем. Међутим, та одлука је изузетно значајна јер може озбиљно утицати на развој вашег стартапа.
Отвори

За почетак, треба да знате да инвеститори и даваоци грантова много чешће одбијају заинтересоване стартапе него што говоре “да”. Разлози за то могу бити многобројни, од тога да се не разумеју у циљни сегмент вашег производа, да нисте у фази развоја на коју су они фокусирани или да просто не виде потенцијал за развој вашег стартапа. Имајући у виду чињеницу да је за добијање екстерне инвестиције од момента пријаве до момента добијања средстава потребно између 4 до 6 месеци, као и да је број стартапа који добију инвестицију процентуално далеко мањи од броја стартапа коиј траже инвестицију, потребно је да истовремено разговарате са неколико инвеститора.

ЗатвориСазнај више

9. Како најбоље представити свој стартап инвеститорима?

Врло често део процеса, било да добијате грант или инвестицију, јесте кратко представљање вашег стартапа, такозвани pitch.
Отвори

Понекад се одвија јавно пред публиком, а понекад у затвореном кругу, може бити онлине или уживо, али углавном је потребна презентација и ваше присуство као некога ко представља стартап. Питцх за инвеститоре се разликује од презентовања вашег производа корисницима и партнерима. Инвеститоре занима ваш производ, тржишни потенцијал и ваша способност да креирате успешан стартап. Питцхдецк обично треба да садржи неколико кључних информација на 10 до 15 слајдова. Информације које ће инвеститор желети да чује везане су за: проблем, решење, тржишни потенцијал, конкуренцију, бизнис модел, податке о тренутном пословању (нпр. проценат раста корисника уколико је ваш производ већ пласиран на тржиште), пројекције раста, потребну инвестицију и тим.

ЗатвориСазнај више

10. Значај ментора и стартап заједнице за успех једног стартапа

Ментори су ту да вам помогну у свим фазама вашег развоја – од разраде и валидације идеје, преко решавања одређених тимских неслагања до избора циљног корисника.
Отвори

Ментори су вам потребни зато што ни један стартап тим не може сам. Успех једног стартапа у великој мери зависи од знања, искуства, мотивације и вештина управљања његових суоснивача. Ипак, посебно у ситуацијама када покрећете свој први стартап, подршка ментора је кључна јер не знате ништа о путовању које вам предстоји. Иако искуснији, ментор не доноси одлуке уместо вас. Ментори нису ту да би вам рекли коју одлуку треба да донесете. Њихова улога је да вас својим знањем и искуством лакше спроведу кроз различите фазе развоја вашег стартапа. Подршка искусних ментора у процесу изградње одрживог и репетитивног бизнис модела, пласирања иновативних производа у складу са потребама корисника, ширењу на глобално тржиште, је немерљива. Често ћете чути осниваче првих стартапа у нашем екосистему како говоре да би им било много лакше да су имали некога ко би им пренео искуство развоја стартапа. Ви сте сада у позицији у којој имате велики број оснивача успешних стартапа које можете замолити да вам буду ментори.

ЗатвориСазнај више

Kомплетан водич кроз стартап путовање

Сазнај одговоре на питања која најчешће имају оснивачи стартапа.

Преузми водич

Израда ове публикације омогућена је уз подршку америчког народа путем Америчке агенције за међународни развој (USAID). Садржај ове публикације је искључиво одговорност Иницијативе “Дигитална Србија” и не представља нужно ставове USAID-а или Владе САД.