Признавање R&D трошкова у двоструко увећаном износу

Последњи датум ажурирања: 29.03.2023.

Стартапи по правилу обављају иновациону делатност и стварају потпуно нове производе у условима велике неизвесности. У таквим околностима, они најчешће спроводе пројекте истраживања и развоја (R&D) који последично воде генерисању великих трошкова и представљају оптерећење за стартапе. У томе им може помоћи ова олакшица регулисана у Закону о порезу на добит правних лица.

Шта је олакшица која се односи на R&D?
У питању је пореска олакшица у односу на порез на добит правних лица и огледа се у могућности правног лица, тј. стартапа да искаже трошкове R&D-а у двоструко увећаном износу у пореском билансу што је од великог значаја за стартапе јер им олакшава пословање и
спровођење пројеката R&D-а. Признавање трошкова у увећаном износи практично значи умањење опорезиве добити, чиме се смањују и трошкови пословања стартапа.

Ко има право на ову олакшицу?
Право на олакшицу има стартап који је спроводио R&D на територији Србије, а сматра се да је спроводио пројекат истраживања и развоја уколико најмање 90% свих запослених који су ангажовани на пројекту R&D-а своје активности обавља на територији Србије. Међутим, стартап ће имати право на ову олакшицу и у ситуацији када се делови пројекта R&D-а обављају ван Србије, под условом да за спровођење пројекта морају да постоје одређени физички, географски или природни фактори који се не могу обезбедити у Србији.

Шта је R&D?
R&D је скраћеница која означава пројекат истраживања и развоја (research and development). Под истраживањем се подразумева свако оригинално или планирано истраживање које је предузето у циљу стицања новог научног или техничког знања и разумевања, а под развојем примена резултата истраживања или примена другог достигнућа или дизајна производње нових значајно побољшаних материјала, уређаја, производа, процеса, система или услуга пре приступања комерцијалној производњи или коришћењу. Закон искључује примену ове олакшицe ако су трошкови истраживања настали у циљу проналажења и развоја нафте, гаса или минералних
залиха у екстрактивној индустрији.

Шта су трошкови R&D-а који су непосредно повезани са истраживањем и развојем?

Закон наводи који се трошкови могу сматрати трошковима који су непосредно повезани са истраживањем и развојем:

  • трошкови зарада запослених који су ангажовани на пословима истраживања и развоја, како оних запослених који су непосредно укључени у решавање одговарајућих техничких проблема, тако и зараде запослених који врше директан надзор над пројектом, али као и зараде запослених који врше активности подршке запосленима ангажованим на спровођењу и директном надзору пројекта;
  • трошкови набавке материјала који су у непосреденој вези са R&D;
  • трошкови набавке нематеријалних средстава, као и права на коришћење нематеријалне имовине (заштићених ауторских права, патената…) под условом да су непосредно везани за истраживање и развој;
  • трошкови набавке некретнина, постројења, опреме;
  • трошкови закупа некретнина, постројења;
  • трошкови набавке стручних мишљења, саветодавних услуга као и преноса посебних знања и вештина (know-how) итд.

Али, неки трошкови који су настали у пословању стартапа, не могу се сматрати трошковима R&D-а:

  • трошкови продаје, као што су трошкови рекламирања и промовисања новог производа или услуге, настале као резултат спроведеног R&D-а;
  • административни и други општи режијски трошкови који се не могу довести у непосредну везу са R&D. То могу бити трошкови зарада руководства стартапа и то у ситуацији када не учествују непосредно у надзору спровођења R&D пројекта;
  • трошкови обуке запослених;
  • трошкови текућег одржавања сталних средстава која се користе за R&D (нпр. трошкови одржавања машина).

Шта ако се пројекат R&D заврши без успеха?
Спровођење R&D пројекта може бити успешно или без успеха, али и у једном и у другом случају стартап ће имати право да користи олакшицу у односу на R&D трошкове.

Да ли стартап може користити ову олакшицу и „IP box“ олакшицу истовремено?
Уколико се пројекат R&D-а успешно заврши и као резултат настану добра интелектуалне својине, стартап као власник тих добара има право да користи и „IP box“ олакшицу, поред олакшице у односу на R&D трошкове.

Која документација је потребна?
Како би користио ову пореску олакшицу, стартап је дужан да при подношењу пореског биланса приложи и одређену документацију у папирној форми и то за сваки појединачни R&D пројекат:

  • опис пројекта са истакнутим циљевима, планираним фазама;
  • евиденције о времену које је сваки од запослених провео радећи на одређеном пројекту;
  • закључак у ком је дужан да искаже податке о износу свих трошкова R&D -а.

У моменту подношења пореског биланса, дужан је да поседује (али не нужно и да је поднесе) и документацију као што је буџет пројекта и пројекције перформанси, план набавке, мишљења стручњака, фактуре из којих се може видети вредност средстава или услуга које су набављене за потребе R&D -а, уговори са трећим лицима која су ангажована на пројекту.

Који прописи регулишу ову олакшицу?

Пример:
Стартап „Аурора“ врши истраживање и развој како би развио софтвер за продају различитих производа. „Аурора“ броји петнаест запослених. Од њих петнаесторо, десеторо је ангажовано на пројекту R&D-а. Деветоро од њих десеторо спроводи пројекат истраживања и развоја на територији Србије, док један од њих спроводи део пројекта у иностранству. У овом случају, „Аурора“ има право на R&D олакшицу, с обзиром на то да (најмање) 90% свих запослених ангажованих на пројекту R&D-а своје активности обавља на територији Србије. Неки од запослених на пројекту R&D-а су ангажовани на непосредном спровођењу пројекта као што је стварање нових софтверских решења, други су ангажовани на директном надзору спровођења пројекта, као што је пружање повратних информација директорима-оснивачима, док трећи представљају подршку другим запосленима ангажованим на спровођењу истраживања и развоја као што је контрола квалитета у циљу тестирања новог софтвера. Зараде ових лица стартап може да прикаже у пореском билансу као трошкове у двоструко увећаном износу. С друге стране, зараде два оснивача, директора „Ауроре“, који не учествују директно у надзору над спровођењем R&D пројекта, не могу бити приказане као трошкови у увећаном износу. „Аурора“, да би пословала, имала је трошкове набавке материјала и закупа пословних просторија које користи у сповођењу пројекта, те такве трошкове има право да искаже у увећаном износу. Као резултат спроведеног R&D пројекта, „Аурора“ је развила нови софтвер за продају различитих производа и одлучила да га рекламира и промовише, али за те трошкове рекламирања нема право да искористи ову олакшицу. На крају пореског периода, „Аурора“ подноси порески биланс и уз биланс дужна је да поднесе и сву потребну документацију. Исказивањем трошкова у увећаном износу, „Аурора“ успева да смањи опорезиву добит и себи олакша пословање.
Имајући у виду да је „Аурора“ успешно спровела пројекат R&D-а на основу чега је настао софтвер на који су се корисници subscribe-ovali и тиме остварила одређене приходе, „Аурора“ ће имати право да поред ове олакшице користи и „IP Box“ олакшицу. Али, и у случају да се пројекат завршио без успеха, „Аурора“ би имала право на R&D олакшицу.

Приручници

Приручник 3 - двоструко признавање трошкова ИиР