Kако можемо да помогнемо?

Ако имаш недоумице око тога који уговор ти је потребан у ком тренутку, како изгледа процес инвестирања или како је неко питање правно уређено, погледај одговоре на најчешће постављена питања у неколико категорија.

Основни стартап појмови

Шта је стартап?

Јединствена дефиниција стартапа која се користи на глобалном нивоу у овом тренутку не постоји, али оне које постоје су углавном сличне. Укратко, уколико креирате нови производ на тржишту, који може да доживи изузетно велики раст без једнако брзог раста трошкова, вероватно креирате стартап. Према Закону о иновационој делатности, стартап је новоосновано привредно друштво или предузетник које обавља иновациону делатност и које има потенцијал брзог и великог раста.

Шта је стартап тим?

Стартап тим је скуп људи који није регистрован као привредни субјект у одговарајућем регистру и развија иновативни производ који демонстрира потенцијал великог и брзог пословног раста на глобалном тржишту. Стартап тимови који се региструју као привредни субјекти постају стартап у пуном значењу тог појма.

Шта је једнорог?

Једнорог је међународно препознат израз за стартап чија је процењена вредност виша од милијарду долара.

Шта је стартап екосистем?

Стартап екосистем је окружење у којем се развијају стартапи, а који чине појединци, тимови, стартапи у различитим фазама развоја и различити типови организација и институција које узајамно делују као систем да креирају и убрзају развој нових стартапа.

Шта је инкубаторски програм?

Инкубаторски програм је концепт који обухвата широку палету подршке стартап тимовима и стартапима у виду активности које су дизајниране тако да подрже зачетак и раст стартапа кроз учење о пословним процесима и могућностима. У процесу инкубације стартапи обликују своје идеје и процесе, развијају тим и у одређеној мери умањују ризик од неуспеха свог предузетничког подухвата за касније инвеститоре.  Примарна улога и циљ инкубаторских програма је да кроз сет услуга подстичу креирање успешних стартапа са тежњом да исти при напуштању инкубатора буду финансијски ликвидни и самоодрживи.

Шта је акцелераторски порграм?

Акцелераторски програм је кратак интензиван програм чији је концепт креиран за стартапе који су прешли најранију фазу развоја, у већини случајева већ имају креиран минимално одрживи производ (енгл. minimum viable product) који је на неки начин валидиран и који им пружа подршку приликом тестирања тржишта, развоја пословног модела, припреме за презентацију инвеститорима и слично. Акцелераторски програми углавном имају строже критеријуме селекције од инкубаторских, прецизан рок трајања и фокусирају се на скалирање стартапа од чијег успеха и сами могу зарадити кроз стицање удела у стартапима у програму или наплатом процента од успешних инвестиција у стартап (што није увек случај). Акцелераторски програми су кључни за развој екосистема јер припремају стартапе за раст и презентацију инвеститорима што олакшава улазак на нова тржишта и подизање инвестиције.

Шта је спиноф?

Спиноф (енгл. Spin-off) је стартап који је основало постојеће правно лице са циљем комерцијалне експлоатације иновација. Спиноф научноистраживачке организације јесте стартап основан са циљем комерцијалне експлоатације иновација проистеклих из научноистраживачког рада. Закон о иновационој делатности

Шта су пословни анђели?

Пословни анђели су имућни појединци који подржавају иновативне пословне подухвате првенствено са лукративним циљевима. Они су појединачни инвеститори који одлучују да део сопствене имовине усмере према стартап компанијама, као врсту сопствене инвестиције. Поред обезбеђивања средстава у најранијим фазама развоја, анђели инвеститори додатно могу допринети стартапима кроз активно учешће у њиховом развоју делећи своје искуство, контакте и знања.

Шта је фонд предузетничког капитала (енг. Venture Capital Fund)?

Фондови предузетничког капитала улажу средства у уделе високоиновативних компанија са великим потенцијалном раста. У домаћем законодавству дефинисани су као  алтернативни инвестициони фонд са приватном понудом чија се имовина претежно улаже у привредне субјекте који су новоосновани или су у почетним фазама пословања, а показују потенцијал за раст и ширење пословања.

Како одредити величину тржишта?

Постоје 3 главна појма са којима ћете се сусрести у одређивању величине тржишта: Total Addressable Market - TAM је укупно тржиште за одређени производ. Serviceable Addressable Market - SAM је сегмент укупног тржишта за ваш производ (TAM) који таргетира ваш производ, и у вашем је географском опсегу. Serviceable Obtainable Market - SOM је део SAM-а који можете да захватите. Више информација о овом питању можете наћи у Стартап водичу.

Шта је бизнис модел канвас?

Бизнис модел канвас представља једнострани документ који обухвата све важне карактеристике и будуће планове за развој компаније. Канвас се састоји од девет сегмената представљених на једном листу папира и циљ је да се попуњава кратким, али врло прецизним садржајем. Кључни сегменти канвас бизнис модела су следећи:
  • Пропозиција вредности је она вредност коју ваш производ креира за корисника.
  • Кључни партнери подразумевају се сва лица која на значајан начин утичу на пословање вашег стартапа.
  • Тржишни сегмент  треба да одговори на питања као што су “  За кога ваш производ креира вредност?” , “Ко је ваша најзначајнија група корисника?” ,”Ко су идеални корисници вашег производа?”
  • Кључне активности би требало да објасне које су најзначајније активности које обављате како би испоручили вредност вашим корисницима.
  • Кључни ресурси подразумевају све оне значајне ресурсе који су вам потребни за успешан развој вашег стартапа.
  • Код односа са купцима потребно је да разумете и одлучите какве ћете односе градити са купцима и на који начин ћете ступати у контакт са њима.
  • Канали продаје и комуникације су битни како би испоручили вредност својим корисницима, који могу припадати различитим сегментима.
  • Структура прихода  описује начин на који ваш стартап остварује приходе.
  • Структура расхода обухвата све трошкове које прави ваше пословање.

Шта је прототип?

Прототип је физичка реализација замишљене идеје и један од првих узорака вашег производа уз помоћ њега тестирате концепт.

Шта је Minimum Viable Product (MVP)?

MVP је верзија производа која омогућава тестирање на тржишту. Може бити наредна итерација прототипа, а може настати чак и пре прототипа, са идејом да се утврди да ли постоји тражња за производом.

Шта је демо дан?

Демо дан представља догађај на ком стартапи имају прилику да презентују испред потенцијалних инвеститора. Углавном се организује на крају инкубаторског или акцелераторског програма, где након пар месеци рада, стартапи могу да презентују своје резултате инвеститорима.

Шта је валуација?

Валуација је процес одређивања вредности једне компаније. Постоји доста техника како се може компанија проценити, а више о томе можете прочитати у водичу за прикупљање капитала.